Beetje saaie dag, hoewel….

Dinsdag 19 mei 2026

Gisteravond. Wat opviel, en niet voor het eerst, was dat er geen dode insecten op de voorkant van de auto zaten geplakt. Eerdere jaren maakte Ger met het restje sop van de ontbijtafwas elke ochtend de voorruit schoon, maar dat is niet meer nodig. En of dit een geval is van ‘elk nadeel heb ze voordeel’, betwijfel ik ten zeerste. 

Wel een voordeel was dat bij de regen ineens wat zon kwam, zodat we van een mooie felgekleurde regenboog genoten, die direct uit het korenveld leek te rijzen. 

Voorts wonen er hazen in het land, die af en toe hun oren en ogen boven het graan uitsteken om, zo lijkt het, onze auto te bekijken. Gisteravond was er eentje zo moedig om het kale stuk waarop wij staan over te steken, waarbij hij af en toe stil stond om met de oren recht omhoog naar ons te kijken. 

Behalve de veldleeuwerik bij aankomst hebben we nog geen vogel gehoord of gezien. 

Vanochtend half 8. Buiten is het 11°. Binnen staat de kachel op 8. Regenachtig en niet bladstil. 

De eerste bezoekers sinds onze aankomst hier arriveren: een vrouw die bij verschillende graven wat bloemen komt zetten en een tractor met twee mannen, die met een grote rol papier, zo lijkt het, tussen de graven door lopen om iets te doen waarvan de betekenis ons ontgaat.

Gisteravond

Frankrijk en zijn monumenten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Intussen is het hoe langer hoe harder gaan regenen, wat een kloteweer! We gaan lekker koffie drinken hier, het heet uiteindelijk niet voor niks een bakje troost! 

Verder moeten we beslissen welke route we straks kiezen en de keuze is gevallen op de landpunt waar Cherbourg op ligt. We vinden ‘Les Parapluies de Cherbourg’ wel erg goed passen bij het weer van vandaag… En dan moeten we ons hoofd nog opfrissen en tanden poetsen, alleen hebben we helemaal geen zin om in deze regen buiten bezig te zijn. Zodra het droog wordt, vinden we ergens onderweg wel een wasplaats. 

We nemen een route met D-wegen, o.a. de D321 over Fleury- en Romilly-sur-Andelle. Het blijft heel lang 11° later iets oplopend tot 13,5. Het landschap om ons heen is erg groen, mooi jong groen, een afwisseling van bosachtige stukken met landbouw. En licht heuvelachtig. Onderweg wassen, plassen, nassen. 

Om 3 uur is er wat zon en het is 15°. Later komen we terecht op de D6015 en als we een brug overgaan waar de naam Pont-de-l’Arche opstaat, dan denk ik dat de rivier die eronderdoor loopt mogelijk Arche heet. We slaan na de brug rechtsaf, want boven op een heuvel in het dorp (of is het een stadje?) staat weer een kerk, die indruk maakt. De dichtstbijzijnde ‘parkeerplaats’ blijkt een terrein voor campers te zijn, waar je de chemische toiletten ook kan reinigen en je mag er overnachten. Zo ver zijn we nog niet. Eerst naar de kerk, die de naam Notre-Dame-des-Arts draagt, en behoorlijk vervallen is. Daarna nog een rondje door het dorp, met ook aardig wat afgekloven vakwerkhuizen, en dan besluiten we om hier te blijven. Natuurlijk staan er meer campers, een paar Engelse en een Sloveen, maar het is erg rustig. Geen zin om nog verder te rijden en te zoeken. Met water, wifi en vuilnisbakken, 24uur voor €9.

Torent overal bovenuit

Beetje vervallen ook..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vooral de wifi komt goed uit, want Gerda kan al de hele dag het web niet op, wat we ook proberen. Het beste om te doen, leek de KPN bellen, waar ze een abonnement heeft. Voor we naar de kerk gingen, heeft ze twee medewerkers aan de lijn gehad, die allebei hun uiterste best deden en haar uiteindelijk, met haar volledige instemming, een nieuw aantal GB’s verkochten, terwijl die van haar abonnement nog niet op waren. Om zeker te zijn, prima. Daarna moet ze een uur wachten en dan haar telefoon opnieuw opstarten. Intussen riepen wij in de kerk de Here aan om verlossing uit deze benarde situatie. 

Terug bij de auto starten we de telefoon tevergeefs op. Ik ga schrijven en Gerda lopen langs de rivier. Tijdens haar wandeling belde ze voor de derde keer KPN. Ze moet nogmaals de telefoon uit- en aanzetten, en daarna zal hij haar terugbellen. Lang verhaal kort: het uitzetten van de telefoon verloopt pas op correcte manier als ze weer hier is bij de auto inclusief drie voicemailberichten (wrsch. de KPN) die ze niet kan openen. Ze belt voor de vierde keer met KPN en treft dan een medewerker die precies de juiste dingen op de juiste manier zegt. Ze is weer online! Wat een rust.

Hier gaat het toch om…

Intussen is ook buiten de temperatuur opgelopen, het is 17°! 

De Notre-Dame-des-Arts ligt tussen twee rivieren, de Eure en de Seine. Rara op welke rivier hebben wij zicht vanuit de bus? Jawel…op de Seine! En die rivier de l’Arche bestaat helemaal niet. Het is niet de brug, maar het dorp dat Pont-de-l’Arche heet! 

Menu van de dag: worteltjes, omelet met Parmezaanse kaas en restje gamba’s van gisteren. Wat Roquefort na. 

Vogel van de dag: buizerd, die Gerda zag staan op een paaltje langs de weg. 

Stuur Ger eens een appje…ze heeft bereik!!! 😆 

Goede nacht!

 

 

 

 

 

4 thoughts on “Beetje saaie dag, hoewel….

  1. I’m really happy for the two of you that it is getting a bit warmer. A bit more sunshine and less rain will make it perfect.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*
Website