DEKSEL(S)! WAT EEN DAG…

Vrijdag 3 mei 2024

De hele nacht regen, ook nog bij het opstaan. 10°, vijftien lager dan bij het naar bed gaan. Wel goed geslapen, dat moet je ook altijd maar afwachten; krapper en harder bed dan thuis, de auto staat een beetje scheef en wie weet wat zich hier ‘s nachts allemaal afspeelt. Niks dus.

Om tien uur zie ik op mijn telefoon dat Rob uit A’foort nog niet heeft gekeken naar de app met onze locatie, die ik hem gisteravond stuurde en waar hij om had gevraagd. Hij zou daarmee zoeken naar een VW-dealer op onze route. Ik probeer hem te bellen op het nummer dat hij me gaf: geen reactie. Dan maar weer het noodnummer, waar de vrouw van Rob achter zit, die me vertelt dat hij zichzelf benoemd heeft tot chef werkplaats en het zo druk heeft dat hij nauwelijks op zijn telefoon kijkt. Ze raadt me aan gewoon het Campercentrum te bellen. Voor de goede orde: Rob is de eigenaar van het bedrijf.

Daar neemt receptioniste Mandy het over, wat erin resulteert dat ik een link krijg gemaild naar Mahag, een Duits bedrijf dat in VW-campers handelt. Ik bel. Tevergeefs: ze leasen alleen maar California’s…of zoiets. Pfffff…. nu eerst koffie! 

Bij een volgend telefoontje krijg ik van het Campercentrum het advies om naar een ‘gewoon’ Wohnwagenbedrijf te gaan, omdat de waterpompen in caravans en campers vaak van hetzelfde merk zijn. Even denken hoe we dat aan zullen pakken, maar eerst naar het sportveld rijden, dat hier vlakbij ligt. Gerda hoopt dat daar een waterkraan is om de jerrycan te vullen. Goed plan, zeker omdat het wegje ernaartoe onverhard is en veel kuilen heeft. Want Rob zei ook nog dat het aan de vlotter zou kunnen liggen, die vast zit. Als we wat heftige bewegingen maken met de bus, dan zou die los kunnen schieten…zoiets. 

“En een poosje geleden reed er een werkbusje naar toe”, zegt Ger, “wie weet, kent die man een bedrijf in de buurt dat iets met campers doet of zo”. Ik spring niet direct een gat in de lucht, maar je weet het nooit. De man is reuze vriendelijk, we mogen water tappen, alleen heeft hij niet de juiste tang om de kraan aan te zetten. Ik zie de bewondering in zijn ogen als Ger in no time het juiste gereedschap tevoorschijn tovert. Zodra de jerrycan vol is, stelt Gerda hem de cruciale vraag, nadat ze heeft verteld dat er geen water uit de kraan komt. Het wonder geschiedt: op een kilometer of 8 hiervandaan, in Hundsangen, staat het bedrijf WeWo Caravaning, die volgens hem ruime ervaring hebben in reparaties van caravans en campers. Je gelooft het niet! Terwijl ik adres en telefoonnummer noteer, belt Mark uit Amersfoort, zodat ik het goede nieuws kan vertellen. Vlug zoekt hij op internet en zegt: “Ik zie wel dat ze van 12 tot 14:00 uur gesloten zijn”. Moet kunnen; het is half 12 en twintig minuten later staan we er voor de deur, die nog open is. 

Ze kijken een beetje bedenkelijk, maar al gauw wil een man even in de auto kijken en weten waar de pomp zit, waar de zekeringen etc. Om geen foute antwoorden te geven, moet ik toch weer A’foort bellen. Hij zegt dat hij denkt dat de pomp kapot is, waar hij graag mee aan de slag gaat alleen moeten we dan tot 13:00uur wachten. Dat valt mee en precies om één uur rijdt hij onze bus de werkplaats binnen, waar zijn gevecht begint. De pomp zit onder een deksel dat je eraf moet draaien en dat zo vreselijk vast zit, dat hij wel twintig minuten, met behulp van allerlei gereedschap, bezig is geweest om het los te krijgen. Tussendoor heeft hij er ook nog met Mark uit A’foort over gesproken en we hebben hem verzekerd, dat het ons niets kan schelen als het deksel stuk gaat door alle geweld. Het is gelukt zonder noemenswaardige schade. De pomp was inderdaad stuk en binnen de kortste keren heeft hij er een nieuwe ingezet. Water!!! Half twee.

Onze held

Zijn baas pauzeert wèl tot 2 uur en in het half uur dat we op hem en de rekening moeten wachten, kunnen we bij een buitenkraan de auto schoonmaken, zodat we met een fris huis kunnen vertrekken. Onze sympathieke volhouder hebben we een welverdiende fooi gegeven en de rekening viel ons erg mee: € 151,-. 

De kapotte pomp hebben we bij ons, want we hebben deze bus gekocht met 4 jaar garantie. 

De Cap supermarkt ligt op 3 minuten rijden en zorgt voor meer verwarring: onze bankpassen worden niet geaccepteerd bij het afrekenen, terwijl we er even geleden de garage nog mee betaalden. Gelukkig hebben we op reis meestal genoeg contanten bij ons. Het bankbiljet gaat in een apparaat, dat daarna het wisselgeld uitspuugt; er is geen gewone kassa. Het lijkt erop dat in deze supermarkt mensen met lichte handicaps werken en wie weet, is het betaalsysteem daarop aangepast. 

Bij het tankstation wordt de kaart weer wel geaccepteerd, waarna we om 15:00uur op weg gaan naar Würzburg. Het is droog (!) en de zon strooit zuinig met licht. Bij afslag 62 verlaten we de A3 en komen terecht op een ruime parkeergelegenheid net ten zuiden van Keilberg, bij sportfaciliteiten. Niks meer aan doen.

Plaats genoeg

Het echtpaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terwijl ik schrijf, gaat Gerda op vogeljacht. Ze heeft weer een merelconcert gehoord en verder niet echt iets bijzonders gezien. Tot er ineens, vlak bij de auto een mannetje zwarte roodstaart op een hek zit: vogel van de dag. Om het compleet te maken, komt na een tijdje zijn vrouwtje erbij zitten, waarna ze gezamenlijk wegvliegen. We denken dat het eten klaar is. 

Ons eten nog niet, daar gaan we nu aan beginnen: groene asperges met serranoham. Misschien komt daar wat pasta bij met Parmezaanse kaas. 

En terwijl ik dit schrijf, horen we heel dichtbij het geluid van de groene specht.

Links schijnt de zon en rechts hangen buien. Ik ben voor links.

 

 

 

 

6 thoughts on “DEKSEL(S)! WAT EEN DAG…

  1. Dames, dames, wat een avonturen al meteen. Mooi opgelost! Verder niets dan probleemloos rijden, reizen en leven gewenst!

    • Ja, het was een wonder! Geschenk uit de Duitse hemel… En tja…de combinatie leven en probleemloos… 🙄😘

  2. Luckily the guy at the garage had a replacement pump for your camper. Here in Australia there are specific Facebook groups relevant to the camper you have. So when you have a problem you ask that Facebook group and you get an answer in no time. Very handy and you learn a lot too reading all the blogs. Wonder if the same goes for the Netherlands or EU.

    • We zijn heel blij met de oplossing.En met allerlei groepen bemoei ik me niet zo….😆

  3. Lieve Riet en Gerda, al weer een hele fijne reis toegewenst. Met veel avonturen en plezier. Fijn dat de pomp het weer doet en goed ook dat jullie nergens op tijd hoefden te zijn 🤣
    Liefs! ❤️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*
Website