Nog steeds Vlaamse vlakte

Woensdag 13 mei 2026

Acht uur, buiten is het 9°, binnen staat de kachel op 8. 

Althans ….. totdat er vanaf het display een paar keer een ping klinkt, de standkachel heel hard blaast (de laatste adem?) en er dan inderdaad mee ophoudt. Opnieuw aanzetten lukt niet, na een korte tijd houdt ie er steeds opnieuw mee op. We bekijken uitgebreid het menu, controleren instellingen, instructieboekje erbij, niks helpt. Typisch geval van ‘even Amersfoort bellen’. Zonder kachel kunnen we niet bij deze temperaturen. Maar eerst de gebruikelijk routine. 

Het weer is erg wisselvallig, toch schijnt bij tijd en wijle de zon royaal tussen de imposante wolken door. Gerda maakt daar gebruik van om buiten te genieten van onze directe omgeving, nog wat foto’s te maken en hopelijk de wielewaal te zien, die we vanochtend hoorden dudeljoën. Vogel van de dag! Dat laatste, hem in beeld krijgen, is niet gelukt, de bomen zitten al te dik in het groen.

Daar kan de ANWB niet aan tippen

Begraafplaats Waterhoek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als alles in de auto aan kant is, wijzelf ook weer toonbaar zijn en hebben ontbeten, is het tijd voor boodschappen, diesel en water tanken. In Moerkerke zien we al gauw een supermarkt naast de weg, da’s mooi. Het een aparte, een soort kruising tussen een doe-het-zelfzaak en een gewone supermarkt. Het assortiment is goed en ze malen er zelfs de verse Parmezaanse kaas voor je! Kom daar in Nederland maar eens om. We houden er rekening mee dat morgen op Hemelvaart de winkels zijn gesloten en dat beaamt het personeel hier. 

Op haar telefoon zag Ger diesel voor € 1,98/liter, dat wordt € 2,13. Soit. Ik geniet van de poster die er ophangt: alleen al het woord ‘pechverhelping’, prachtig. En wat denk je van 3 weken gratis dekking, terwijl je al een tankbeurt achter de rug hebt? Die Belgen zijn toch een stuk guller dan wij Nederlanders. 

Water – en dan bedoel ik water voor in de tank, dat we gebruiken voor de afwas en andere schoonmaakzaken – halen we als regel bij een begraafplaats. Daar is meestal een buitenkraan. Kerkhof Waterhoek ligt direct buiten het dorp. Natuurlijk rijden we er eerst voorbij, maar na een omweg parkeren we tussen de jonge knotboompjes. Wat gezellig ziet het eruit, je zou er zelf willen liggen. We houden het bij een beker koffie.

Geschiedenis: Nieuwpoort en de IJzer

België en zijn monumenten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terwijl Ger met het water bezig is, bel ik Mandy van Campercentrum Amersfoort. Ze hoort mijn verhaal aan en hoeft me niet door te verbinden; ze heeft verstand van zaken. Waarschijnlijk hebben we in onze drift op wat verkeerde items getikt, denkt ze of…de kachel vond dat het warm genoeg was in de bus. Ze adviseert om met beleid de ‘continue verwarming’ aan te zetten op een hoge stand en dan te kijken wat er gebeurt. Gaan we doen en we zullen haar later bellen met het resultaat. 

Intussen vierendeelt de noordenwind de Vlaamse vlakte, zoals mijn favoriet Brel zo mooi zong. 

Welke route kiezen we richting Frankrijk? Gerda heeft wat gelezen en gezien op internet over Diksmuide, bekend om de slag om de IJzer en we besluiten om er een kijkje te nemen. De indrukwekkende herdenkingsplaats bij Ieper bezochten we jaren geleden. Langs de rivier de IJzer, over de IJzerdijk, rijden we richting Diksmuide Dodengang. Daar kan je een route lopen door het loopgravencomplex uit WOI. Wij deden dat niet o.a. omdat het goot van de regen.

Bij de IJzertoren

Hier zijn we dan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarna rijden we door naar de plaats zelf om de IJzertoren te bekijken alsmede de drie overnachtingsplekken voor campers vlakbij een brug op een vrij druk punt: afgekeurd.

Op de IJzertoren zelf staat o.a. ‘Nooit meer oorlog’….tja… Op een ander deel van dit monument staan de regels die Verschaeve schreef: hier liggen hun lijken als zaden in ‘t zand, hoop op de oogst o vlaanderland. 

Waar gaan wij onszelf te ruste leggen vanavond? We denken een goeie plek te zien op internet bij Lampernisse, bij de Zadelstraat. Zeven kilometers rijden. Het kan ermee door, maar vlakbij zien we  het begin van een wegje dat veelbelovend zou kunnen zijn. Gerda gaat kijken en het klopt. Voor auto’s doodlopend, dus van alle verkeer verstoken en mooi uitzicht over het land. Ze zag zelfs een groene specht vliegen. 

Menu van de dag: bloemkool, gerookte makreel. Of er pasta gekookt gaat worden is nog onzeker. 

En…de zon schijnt weer, geen zware buien te zien op dit moment. 

Tot morgen!

En….de kachel doet het weer!!!

 

 

 

 

10 thoughts on “Nog steeds Vlaamse vlakte

  1. Ja, zonder kachel ben je nergens. Wij hadden rond 6 uur een hele heftige onweer/hagelbui. Alles was wit. Na het etentje terug in de caravan is het 9 graden. De hagel buiten ligt er hier en daar nog. Maar de kachel snort.

    • Nou, jullie weer lijkt erg op het onze! Maar inderdaad, lekker warm binnen is goed te doen!! Groeten. En hopelijk hadden jullie een fijne avond.

  2. I thought the temperatures for this time of year were quite low, so great the heater is going again. Love the photos of your surrounds and the fresh green colours of the grasses. Seems there’s plenty of open spaces.
    I’ve almost caught up with your blogs. It’s late and my bed is calling me.

  3. Lieve dames, wat heerlijk weer te lezen. Ik ben ook weer ‘bij’ . Ik vond jullie gelukkig in m’n spambox geen plek voor nette dames!
    Veel plezier en goede reis, we houden contact, liefs Wil 🫶🫶💋

  4. Nou lieve schatten,
    Ik ben weer helemaal bijgepraat over jullie avonturen.
    Fijn!
    Heb het goed in het Vlaamse

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*
Website