Notre-Dame

Maandag 18 mei 2026

Gisteravond was het ook hier feest in het dorp zo te horen aan de muziek in de verte. Niet te hard en niet te laat om er last van te hebben. 

We zoeken ook naar hotels in Amiens voor het geval we wat langer zouden willen blijven. Ik bel er nog een op, maar het lukt niet om iets te vinden met parkeerplek voor de auto. Een camping kan een alternatief zijn, we zien het morgen wel. 

Vanochtend half acht. Buiten is het 8°, binnen staat de kachel op….8. 

Zo te zien, is het de dag van de kleine auto’s; het ene na het andere komt hier parkeren. Het zijn allemaal mannen die eruit stappen en lopend, de meesten met een tas, het parkeerterrein verlaten.  Eerst dachten we dat er misschien een begrafenis zou plaatsvinden, maar daar lijkt het toch niet op. 

Van de andere camper, die dwars geparkeerd staat en drie plaatsen in beslag neemt, krijgen we het idee dat ie hier langdurig staat. De enige die in en uit gaat met haar hond is een vrouw van middelbare leeftijd. Misschien woont ze erin. Ja, dat zijn interessante observaties.

Frankrijk en zijn monumenten

Notre-Dame en face

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de rest is het hier vrij rustig, alleen een troep roeken, die in een groepje bomen hiernaast overnacht en wie weet ook woont, maakt kabaal. 

We gaan dus naar Amiens en zullen proberen om zo dicht mogelijk bij de kathedraal te parkeren. Daarna beslissen we wel wat we verder doen en hoe. 

Net voor we vertrekken, start de vrouw haar grote camper en gaat er ook vandoor! 

Onze weg voert lans de Lidl, waar we boodschappen doen, tanken en koffie maken. De McDonald’s gebruiken we om het toilet te bezoeken. 

In Amiens kunnen we zonder problemen dichtbij de Notre-Dame parkeren; drie uur lang voor een Amsterdams uurtarief. Maar….eerst lunchen. We komen terecht in een tentje, waar een razendsnelle vrouw rondloopt, ze neemt bestellingen op, bedient en rekent af. Moet wel, want ze is de enige, afgezien van de mensen in de keuken. Ze loopt nog nèt niet hard, ik overdrijf niet. Het is eigenlijk niet leuk meer. Alles wat je bestelt, staat binnen no time op tafel. Op de menukaart is met rode letters aangegeven dat er, wanneer je alléén een voorgerecht neemt en geen hoofdgerecht, vijf Euro bij de prijs van het voorgerecht wordt opgeteld, terwijl de grootte van de portie gelijk blijft. Hoe vind je die? We eten suprême de poulet met sauce chorizo. Smaakt goed.

…….

Alles is mooi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dan de Notre-Dame, de grootste Gotische kathedraal van Frankrijk, die ook op de werelderfgoedlijst van de UNESCO staat. Om alle pracht en praal te beschrijven, ben ik te weinig deskundig. Het geheel is erg indrukwekkend en we nemen alle tijd om er rond te lopen en ons te verbazen, met name over de hoogte van het gebouw. Natuurlijk kan ik citeren uit Wikipedia of andere internetteksten, alleen kan je die net zo goed zelf lezen, mocht je daar behoefte aan hebben toch? In elk geval als je in de buurt bent, ga kijken.

Met wat zon

En bij de kapel…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als we weer buiten staan, lopen we nog een rondje om de kerk en genieten van de zon die intussen is gaan schijnen. We besluiten dat we morgen niet het Museum van Picardie gaan bezoeken. Het klinkt vast walgelijk blasé, maar na wat we ervan zagen op internet, zijn we bang dat het voor ons niet genoeg toevoegt aan wat we eerder en elders zagen. Ik durf het bijna niet op te schrijven….en wie weet vergissen we ons ernstig. Al met al geen reden nu voor ons om in Amiens te blijven en Ger vindt op internet een overnachtingsplek bij Francastel, een minuut of 40 rijden. Daar is ruimte bij een kapel die midden tussen de tarwevelden ligt met eromheen een kleine ….begraafplaats! 

Intussen is het bewolkt geworden en voor vannacht en morgen staat er regen op het programma. Het goede nieuws is dat het daarna aanmerkelijk beter weer wordt volgens de meteo. Het is 13° terwijl ik dit schrijf en gelukkig windstil. 

Menu van de dag: gebakken gamba’s met knoflook en Italiaanse kruiden. Roerbak courgette, kastanjechampignons, ui en misschien wat komkommer. Wat blauwe kaas toe. 

Bonne nuit!

 

 

 

 

6 thoughts on “Notre-Dame

  1. Eindelijk weer eens bij kunnen lezen wat de Stars allemaal beleefd hebben. Internet onderweg is hier vaak schaars en we moeten het hebben dan van de wifi van ons hotel. En gezien het volle programma en onze eigen verslagen komen we niet altijd toe om alles te lezen. Maar het gaat goed met jullie lees ik. Houden zo!

    • Ja…onbewust ‘denk’ je dat in de VS alles altijd aanwezig is en optimaal functioneert ( dan heb ik het niet over Trump). Niet dus! Blijf genieten!

  2. Impressive your visit to the Notre Dame. Would love to see that myself but don’t think I would still have the opportunity. Anyway one cannot do everything.
    In my mind I’m travelling with you especially this time around with the feeling you’re staying close to home. Stupid really… , perhaps because distances over here are so far apart.

    • Nou ja, we zijn ook niet zo heel ver weg hoor! Je kan hier in 1 dag naar toe rijden!

  3. ja, prachtige kathedraal, ooit gezien, long long ago. Maar ik wist niet dat het de grootste was. Toen was er nog geen wikipedia. Het gaat een prachtig Pinksterweekend worden. Dus er komen betere temperaturen aan schatten!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*
Website