Pechvogels van de dag

Maandag 6 november 2023

Goed dat we beneden sliepen, want wat koelde het af gedurende de nacht! En in de bovenkooi waait de koude wind over het bed….brrr. Na het plassen ben ik met sokken aan terug gegaan in bed, want zelfs beneden dreigde ik koude voeten te krijgen onder het dikke dekbed, wat komt omdat het voeteneind los ligt en niet onder de matras kan worden gestopt. Het goede nieuws is dat het niet heeft geregend vannacht en dat de zon vanochtend verblindend door de ramen van de schuifdeur schijnt. Als het zomer was, zou je het gordijntje dichtdoen. 

Het wordt wat drukker bij onze parkeerplaatsen. We denken dat het mensen zijn die werken in het grote gebouw dat achter ons staat. Vóór half 9 komt er al een schoolklasje langslopen en op het grote terrein naast ons traint een andere groep kinderen op mountainbikes. 

Het gebrom dat we al een hele tijd horen, komt van een voertuig waarmee gemeentewerkers de straat van gevallen herfstbladeren zuiveren. Je gelooft het niet; tijdens onze laatste reizen krijgen we overal te maken met mensen, die met luidruchtige apparaten straten, bermen en stoepen schoonmaken. Tegelijkertijd komen er een paar mannen aan, die de plek waar alle afvalcontainers staan grondig gaan reinigen en wat ik nog vergat: om een uur of 6 vanochtend werd de flessencontainer overtuigend leeggeschud. Nijver volkje die Fransen. 

Dat met die bladeren doet me altijd denken aan het verhaal van onze Katwijkse vriend Willem. De herfstbladeren uit zijn tuin veegde hij bijeen om ze daarna in een open karretje te laden. Op de eerstvolgende stormachtige dag, waar je in Katwijk niet echt lang op hoefde te wachten, koppelde hij de kar achter z’n auto en reed net zolang door het dorp tot z’n hele kar was leeggewaaid. 

En dan de kwestie zonnepaneel. Voor we vertrekken, bel ik met Amersfoort. Ene Martin hoort mij aan, vraagt me om foto’s te maken van het ‘Victronkastje’ en die naar hem te mailen. Na intern overleg zal hij me terugbellen.

??

De rode knopjes….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is alweer 11 uur als we vertrekken. We zijn er klaar voor, met name voor Parijs! Google Maps en Waze moeten dit samen aankunnen. Een kilometer of 40 voor Parijs begint Maps met teksten te strooien m.b.t. wel/niet tolwegen en lijkt ons van de eerder aangegeven route af te willen leiden. Dat willen wij eigenlijk niet, maar…wie heeft er gelijk? In overleg met Gerda schakel ik over naar Waze, die partij kiest voor Maps. Zo komt het dat we, wanhopig onzeker, handen om het stuur geklemd, ‘jij mag het zeggen’, ‘doe maar wat je vindt’, de afslag Bordeaux voorbijrijden om voor de tweede (of derde?) keer in onze carrière in file dwars door Parijs te gaan. We rijden zelfs een eind ‘gewoon’ door een winkelstraat. 

Het goede nieuws is ook hier de zon, die blijft schijnen, hoewel dat door het niet werkende zonnepaneel een wrange bijsmaak heeft. 

Als Amersfoortse Martin om 2 uur ‘s middags nog niet heeft gebeld, neem ik het initiatief. Hij heeft er nog niet met een collega over kunnen praten en belt mij in elk geval vandáág nog terug. Mijn aanmaning heeft geholpen, kort daarna reageert hij. 

Tijdens het gesprek wordt het mij duidelijk dat hij er net zo weinig vanaf weet als ik. Zijn ‘garagecollega’ zei hem dat de schakelaars die op ‘on’ staan in elk geval op de goede stand staan. Ik ben zo eigenwijs om dat nog steeds enigszins te betwijfelen. Ik denk, het kan ook zijn dat het juist betekent dat je ze naar beneden moet drukken om ze ‘on’ te krijgen. Maar misschien is die eigenwijsheid eigenlijk hoop die ik niet wil loslaten. En gelul over de app die mogelijk geüpdatet moet worden etc. daar schiet ik niks mee op. Kortom, ik ga ervan uit dat we deze reis zonder extra zonnestroom zullen moeten volbrengen. En mocht iemand van jullie de gouden tip hebben, aarzel niet!

Nog steeds ‘uit’…

Uiteindelijk komen we op de A10 richting Bordeaux en daar gaan we NOOIT meer vanaf! We rijden, mede dankzij het zonnige weer, wat langer door, ook omdat we dan morgen een kortere laatste etappe hebben. Als er na vieren weer heftige regenbuien vallen, zoeken we op Park4Night een slaapplek niet al te ver van de snelweg. Het wordt Ste. Cathérine-de-Fierbois (what’s in a name), waar we nu heel rustig staan aan de rand van een dorp bij wat sportvelden. 

En je gelooft het niet: we waren net het terrein opgereden, hadden nog niet eens een parkeerplek uitgezocht, toen er al een andere oude witte camper op onze hielen zat. Geeft niks, ruimte zat en we hebben geen enkele last van deze man. 

Vanochtend in Bapaume ging Gerda even met haar nieuwe verrekijker het park in, overtuigd van het feit dat er bijzondere vogels te zien zouden zijn. En ze had gelijk: merel! Vogel van de dag. 

Menu van de dag: roerbak courgette, knoflook, kerrie en paprika, gerookte MSC-zalm. 

Catastrofe van de dag (mogelijk nieuwe categorie): omdat ik de blikjes ginger ale niet uit het dikke strakke plastic kreeg, pakte ik een scherp mes en begon vrij wild in de verpakking te snijden. Daardoor prikte ik een gat in een blikje, dat dusdanig begon te spuiten dat delen van de bus en mijn kleren onder de plak zaten. Sopje….schoonmaken….braak. 

Morgen de (voorlopig) laatste etappe. 

Kick is ook onderweg met mensen van zijn surfgroep en appte om een uur of half 9 vanavond dat ze nog 6 uur moeten rijden.

 

 

 

 

 

 

6 thoughts on “Pechvogels van de dag

  1. De lader kan zichzelf uitschakelen als de accuspanning op pijl is. Dit om overladen van de accu te voorkomen. Jullie rijden de hele dag dus de dynamo van de auto houdt dan ook de huishoudaccu op peil. Die is dus keurig vol als jullie stoppen en heeft geen energie nodig van de panelen. Het ingestelde algoritme van de regelaar kan dan beslissen dat er geen stroom van de panelen naar de accu gaat. Vooralsnog zou het dus kunnen zijn dat er helemaal geen probleem is ! Check het voltage van de accu. Als dat niet beneden de 12V zakt is er geen probleem lijkt me

    • Ja, ik snap wat je zegt. Mijn vraag blijft dan: waarom was dat tijdens de vorige reis dan niet zo? Elke dag zon en veel opladen door het zonnepaneel, terwijl de motoraccu vrolijk meedeed. De app gaf dan ook verschillende ‘activiteiten’ aan van de Victron, zoals verdelen van de stroom over accu’s of inderdaad soms even op een soort van inactief, weet niet precies meer hoe dat genoemd werd. We gaan het zien verder. Ik zou graag, net zoals Vince aangeeft, die handeltjes van die zekeringen toch eens even naar beneden duwen, kijken wat er gebeurt. Maar aarzel…

  2. Heerlijk! 🤣🤣
    Als je twijfelt of de knopjes niet goed staan waarom dan niet de schakelaar omzetten en dan kijken wat er gebeurt? 😉 De app is heel duidelijk, Het staat nu uit. Heb je Amersfoort niet voor nodig toch? Kan weinig gebeuren aangezien er nu helemaal niets gebeurt 😘

    • Ja Vincent, denk ik al steeds, maar stel je nou voor dat er dan toch iets vervelends gebeurt…Daar ben ik dan bang voor omdat ik geen elektriciën ben…. Wie weet, doe ik het nog.

  3. Can’t you re-boot things like on a computer if things don’t work? Just a thought. And if you’re unsure about those buttons… you can always reset them if it doesn’t work???

    • Voorlopig gaat het goed. Aan onze voorraad stroom te zien, zou je kunnen concluderen dat het geheel werkt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*
Website